Jak przygotować organizm do ciąży?

2019-02-14
Jak przygotować organizm do ciąży?

Starajmy się wyeliminować stres, który wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną, a nawet doprowadza do zatrzymania miesiączki. Wyregulujmy również tryb życia – wysypiajmy się.

Pierwszym krokiem do zaplanowania zdrowej ciąży są badania ogólne krwi oraz moczu, które mogą wykluczyć m.in. niedobory żelaza. Warto skonsultować się wówczas z lekarzem oraz suplementować odpowiednie preparaty.

Sprawdź swoje BMI – stosunek masy ciała do wzrostu. Zbyt wysokie lub zbyt niskie może negatywnie wpływać na zdolności rozrodcze kobiety oraz wywoływać zmiany hormonalne.

Pół roku, trzy miesiące przed…
Pół roku wcześniej wykonajmy badania ginekologiczne (cytologię, USG), a także stomatologiczne – w ciąży nie można przeprowadzać wielu zabiegów np. leczenia kanałowego. Ograniczone jest również stosowanie większości leków (np. antybiotyków, które mogą wpływać negatywnie na rozwój płodu).
Zadbajmy o kondycję, która pomoże nam wzmocnić mięśnie. Możemy wybrać jogging, aerobik, pływanie lub grę w tenisa, same zdecydujmy, które z nich będą dla nas najlepsze, a dodatkowo sprawią nam największą przyjemność.

Trzy miesiące wcześniej sprawdźmy nasz układ immunologiczny – immunoglobuliny IgG oraz IgM. Dzięki temu upewnimy się, czy jesteśmy uodpornione na różyczkę oraz toksoplazmozę. W przeciwnym wypadku niezbędne będą szczepienia. Ważna są również badania wykluczające inne choroby wirusowe oraz bakteryjne. Jeśli chorujemy przewlekle np. na astmę, cukrzycę lub nadciśnienie skonsultujmy z lekarzami dawki leków. Odstawmy również papierosy oraz antykoncepcję hormonalną.

Prawidłowa dieta, prawidłowa ciąża
Ważna jest duża ilość wapnia, znajdującego się w mleku i jego przetworach, rybach, chudym mięsie, jajach oraz roślinach strączkowych. Należy unikać tłuszczy zwierzęcych oraz słodyczy. Dieta powinna być wzbogacona w foliany (witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy). Dobowa dawka kwasu foliowego to 400 µg, która często nie przekłada się na nasze odżywianie. Warto więc wprowadzić do diety zielone warzywa (sałatę, szpinak, brokuły, szparagi, brukselkę), drożdże, pomidory, pomarańcze, banany czy awokado. Należy pamiętać, że długotrwałe przechowywanie żywności lub obróbka termiczna obniża poziom folianów (nawet do 20%). Alternatywą jest stosowanie preparatów witaminowych dedykowanych kobietom planującym ciążę. Najlepiej jest przyjmować aktywne postaci folianów np. metafolinę.
Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, szczególnie jest to ważne w pierwszym trymestrze. Wówczas u dziecka wykształca się układ nerwowy. Co ciekawe w ciąży bliźniaczej zaleca się podwójną dawkę kwasu foliowego.
Pamiętajmy również o witaminie E, nazywanej „witaminą płodności”. Wpływa na wydzielanie hormonu gonadotropowego, odpowiadającego za prawidłowy przebieg ciąży. Jej źródłem są: oleje roślinne, orzechy laskowe, pietruszka oraz warzywa liściaste. Kwasy omega-3 pomagają w prawidłowym rozwoju układu nerwowego oraz odpornościowego u dziecka, także w prawidłowym rozwój oczu. Występują w rybach morskich, owocach morza oraz roślinach oleistych. Należy zacząć je łykać 3 miesiące przed planowaną ciążą i kontynuować do końca karmienia piersią.

Zdrowie mężczyzny
Panowie również powinni zadbać o swoje zdrowie. Dbać o kondycję fizyczną oraz spożywać pokarmy bogate w selen, cynk, witaminę C oraz E.

Testy owulacyjne
Rozpoznanie dni płodnych to również ważna aspekt planowania macierzyństwa. Możemy je kontrolować za pomocą testów owulacyjnych, które są do kupienia w każdej aptece.

Piśmiennictwo: 
http://www.plodnapolka.pl/
http://www.plodnypolak.pl/
„W oczekiwaniu na dziecko” MODA NA FARMACJĘ 2015; 91, 5: 34-36
Zdjęcie - https://pixabay.com/pl/

Pokaż więcej wpisów z Luty 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel